czwartek, 13 stycznia 2022

Jak przygotować się do zimowego Runmageddonu?

Jak przygotować się do zimowego Runmageddonu?

Zapisanie się na zimowy bieg to nie tylko dobry patent na utrzymanie motywacji do biegania, gdy na dworze jest zimno, ślisko i ciemno. To także niezły sposób na to, by wiosną nie czuć się jak wybudzony ze snu niedźwiedź i szybko w nowym sezonie złapać odpowiedni rytm. Z drugiej strony, to także niezłe wyzwanie. Wymienię kilka przydatnych dla Ciebie elementów tej zimowej układanki tak abyś nie musiał się martwić i mógł zapamiętać ten start na długo.

 

 

 

1. Jak mam się ubrać?

Sezon startowy powoli się zaczyna, ale zima nie odpuszcza, a warunki do biegania mogą być niekiedy naprawdę ekstremalne. Warto wiedzieć zatem, jak ubrać się zimowe zawody. Wbrew pozorom sprawa nie jest prosta, a błąd może nas sporo kosztować.

Startując na krótkim dystansie 6-kilometrowego Rekruta lepiej unikać zakładania kurtki (chyba, że masz ten sposób sprawdzony). W czasie bardzo intensywnego wysiłku wydzielamy olbrzymie ilości ciepła i potu, więc im sprawniej z nas to odparuje, tym lepiej. Można zastosować odzież termoaktywną. Nie zapomnij o czapce, rękawiczkach (radzę zabrać jedne dodatkowo), czy ciepłych skarpetach. Wiadomo że, im krótszy bieg tym szybsze tempo, więcej ciepła, krótsza ekspozycja na zimno.
Sytuacja zmienia się, gdy mamy do czynienia z dystansem Hardcore - 21 km. To czasami 4-5 godzin wysiłku i zdecydowanie wolniejsze tempo biegu niż w przypadku Rekruta. Wówczas, na Twoim miejscu założyłbym dodatkową warstwę i zabrał ze sobą lekką kurtkę lub wiatrówkę do plecaka (nie zapomnij tylko uszkodzić jej pod zasiekami ;))

Na trasie staraj się być cały czas w ruchu, jeżeli ktoś z Twojej Ekipy robi karne padnij powstań (burpees) pomóż mu - nie stój. To sprawi że, nie będziesz tracić ciepła i Twój organizm będzie cały czas na obrotach.

2. Jak przygotować się do zimna?

Tu sprawa jest bardzo indywidualna. Każdy inaczej reaguje na zimno. Polecam w tym przypadku stopniowe wprowadzanie się na ekspozycję zimna. Dobrym pomysłem jest morsowanie, wyjście na chwilę na balkon czy ogródka na boso i w stroju kąpielowym (o ile Twój sąsiad nie pomyśli że, zwariowałeś :D) by poczuć chwilowy dyskomfort. Nie bój się tego.

3. Trening na dworze czy w środku?

Jeżeli masz taką możliwość to trenuj na dworze. Przyzwyczajaj organizm do tego z czym będzie musiał się zmierzyć podczas startu.

 

 

 

4. Odżywianie

Pomyśl by na trasę zabrać coś ciepłego i rozgrzewającego w termos. Żel energetyczny czy baton oczywiście również powinien znaleźć się w Twoim plecaku czy kurtce (jeśli startujesz w Hardcorze). Mamy małe prawdopodobieństwo, że takie posiłki nam zamarzną. Ja osobiście w tym okresie spożywam więcej tłuszczów, piję dziennie 4 łyżki oleju lnianego i jest mi rzeczywiście cieplej. Spróbuj sam!

5. Rozgrzewka

Na szczęście, o to się nie musisz martwić. Przed Twoim startem zadbamy o to by solidnie Cię rozgrzać. Możesz jednak pomyśleć o tym by 10-15 min przed wejściem na strefę rozgrzewki pobiegać trochę samemu czy z Ekipą, żeby dodatkowo się dogrzać. Na rozgrzewkę zabierz kurtkę. Ale pamiętaj - rozgrzewaj się tak, by poczuć ciepło, ale żeby się nie spocić.

 

 

6. Przygotowanie mentalne

Co zrobić gdy jest mi zimno na samą myśl o starcie w zimowych warunkach?

Przede wszystkim zapamiętaj jedno - to tylko chwila (no może dłuższa w przypadku Hardcore’a :D) dyskomfortu i bólu. Nie staraj sobie przypominać, że jest zimno. Wmawiaj sobie wręcz odwrotnie. Zmotywujesz tym samym samego siebie, ale też swoją Ekipę, wychodząc przy tym na niezłego twardziela ;)

7. Organizacja

Przed biegiem przygotuj wszystko starannie, zostaw w depozycie czy w samochodzie, rzeczy, które założysz po biegu. Niech to będzie coś ciepłego i luźnego (jeżeli będzie Ci zimno to luźniejsze rzeczy szybciej i łatwiej na siebie założyć). Im szybciej ściągniesz mokre rzeczy z biegu i założysz suche, ciepłe ubrania, tym szybciej wrócisz do żywych. Posiłek który nie zamarznie, kiedy Ty będziesz walczyć na trasie jest również mile widziany.  Bądź w ruchu także po biegu, a jak wrócisz do domu czy do hotelu, to w nagrodę weź ciepłą kąpiel lub prysznic. Zasłużyłeś!

Widzimy się w Twierdzy Modlin! Trzymajcie się… CIEPŁO 3:)

 

Mateusz Krawiecki, Ambasador Runmageddonu

 

 

 

Runmageddon Szczecin
08/09.10.2022