środa, 13 listopada 2019

Morsowanie! by Jakub Zawistowski

 

Wielkimi krokami zbliża się sezon na zimne kąpiele!  

 

Morsowanie

 

Może i nie jest to najprzyjemniejsza czynność, ale prawdą jest, że może być bardzo korzystna dla ludzkiego organizmu.

 

Przygodę z morsowaniem należy zacząć wizytą u lekarza, w celu wykluczenia chorób kardiologiczno – naczyniowych. Jest to bardzo ważne, ponieważ poprawne krążenie w ludzkim organizmie oraz prawidłowa praca serca, ma sporo wspólnego z morsowaniem. Jeśli mamy pewność, że wszystko jest w jak najlepszym porządku z naszym sercem oraz krążeniem, to nic już nie stoi na przeszkodzie, aby zacząć przygodę z tytułową kąpielą! #zdrowie

 

 

Ważne 

 

  •  Przed każdym wejściem do lodowatej wody, zaleca się wykonanie krótkiej rozgrzewki np: bieg truchtem, rozciąganie, inne ćwiczenia aerobowe typu pajacyki itp.

 

  •  Po krótkiej rozgrzewce, każdy początkujący mors, powinien przebywać w wodzie nie dłużej niż 5 minut. Samo wejście do wody powinno być dynamiczne, aby nie tracić czasu na nieumyślne wychładzanie organizmu.

 

  • Zaleca się, aby poziom wody sięgał do granic sutków lub pach. Ręce powinny znajdować się na głowie, aby ich przypadkowo nie zanurzyć.

 

  •  Po wyjściu z wody i wytarciu ciała warto chwilę potruchtać żeby ogrzać organizm.

 

  •  Po każdej kąpieli warto dostarczyć ochłodzonemu organizmowi gorący napój np. herbatę oraz ogrzać się kocem. Jest to bardzo ważna rada dla początkujących, ponieważ organizm nie jest jeszcze na tyle zahartowany i może dojść do przeziębienia.

 

  •  Należy pamiętać również, że najprzyjemniejsza temperatura do kąpieli to -8 stopni Celsjusza.

 

  •  Systematyczność i stopniowe wyznaczanie sobie coraz to większych celów.

 

  • Aby przyzwyczaić organizm do takiego wyczynu zaleca się morsować do 3-4 razy w tygodniu, tak jak wspomniano wcześniej oraz nie dłużej niż 5 minut na sesję.

 

  •  Można zrobić około dwóch sesji. Pamiętaj żeby ruszać się pomiędzy wejściami do wody, by zagrzać ciało.

 

 

ZAKAZ

 

  • Przed kąpielą niewskazane jest spożywanie alkoholu, środków odurzających, kofeiny oraz innych substancji, które mogą powodować zwiększenie przepływu krwi.

 

  •  Nie morsuj samemu. Zawsze miej kogoś do asekuracji.

 

  •  To nie są zawody, więc nie rywalizuj z nikim. Poza sobą.

 

 

Sprzęt przydatny

 

  •  karimata lub koc, na którym się przebierzesz; 
  •  luźny dres, a  nawet szlafrok! Nie ubieraj się po morsowaniu w rajstopy; 
  •  buty piankowe;
  •  rękawiczki; 
  •  czapka; 
  •  buff pod szyję;
  •  latarka; 
  •  siekiera, żeby zrobić przerębel. 

 

 

Zalety 

 

  • Zwiększanie odporności ludzkiego organizmu. Układ odpornościowy narażony jest na ogromne „wyzwanie”, przez co z czasem staje się bardziej zahartowany i odporny na infekcje.

 

  • Poprawa wydolności układu sercowo – naczyniowego.

 

  • Pozytywny wpływ na skórę. Obniżanie temperatury ciała poprzez morsowanie, ma również pozytywny wpływ na cerę. Poprawia się krążenie krwi, a co za tym idzie - skóra staje się bardziej ożywiona oraz efektywniej pozbywa się toksyn.

 

  • Walka z kontuzjami, dolegliwościami bólowymi, związanymi ze stanem zapalnym/nadwyrężeniem. Rozszerzenie naczyń krwionośnych, przyczynia się do lepszego transportu składników odżywczych w tkance, a co za tym idzie -szybszej regeneracji i zmniejszenia występującego stanu zapalnego.

 

  • Szybsza regeneracja po treningu!

 

 

Od czego zacząć?

​​​​​​​

Zimne zakończenie prysznica codziennie rano.

 

Rozpoczynamy sezon i ogień!

 

Powiązane

Przed startem
Jak dbać o dłonie...

...gdy trenujemy intensywnie? by Jakub Zawistowski

Przed startem
Motywacja!

Skąd ją czerpać, żeby być coraz lepszym! 

Przed startem
Budujemy kondycję!

Jeżeli już zdecydowaliście się zmienić swoje życie i zacząć przygodę...

Zimowy Runmageddon Warszawa
22/23.01.2022